onsdag 12 augusti 2015

Mer växter...

När man gör om får man ju fler idéer gällande växter och planteringar
Här vid pergolan hade jag redan planerat för olika klätterväxter 
och igår bar det iväg till handelsträdgården där jag köpte ett blåregn, planterade den idag tillsammans med ett darrgräs jag haft i kruka. Satte ner långa armeringsjärn i en solståleform upp mot pergolataket så att blåtegnet har något att klättra på
Hoppas nu att den tar sig ordentligt
Satte även stenar vid kanten och en trampsten som entré 
Redan en favoritplats, vi har även kvällssol här vilket inte gör saken sämre :) nu står dock nya stolar på önskelistan, som är snyggare och bekvämare
Nu när jag även fått upp en liten fin pergola vid grindentren så ser resten av den rabatten så sjabbig ut, irisen och dagliljorna bara hänger och skräpar...
När jag ändå var på handelsträdgården passade jag på att köpa en uppstammad tuja för att få lite annan struktur i rabatten, jag grävde bort hela irisen, har dock inte riktigt bestämt var jag ska göra av dagliljorna så de får stå kvar än så länge
Höstsnemonen stod här sedan tidigare men förde en osynlig tillvaro under irisen
Köpte även en ny alunrot som platsade här och flyttade en hasseört som jag har ganska mycket av nu när den väl har etablerat sig i trädgården
Även vid spaljén har jag utökat lite. En grönvit hosta som jag haft i kruka delades i fyra och här hamnade två av dem på var sida om humlen
Magnolian har brett ut dig så den vita klematisen med klätterstöd inte längre fick plats, dessa flyttade jag hit till spaljén tillsammans med de två andra delarna av den delade hostan och den vita violrutan, hoppas bara den överlever flytten då den bar svår att få upp ordentligt med rötterna...
Jag utökar rabatterna lite eftersom jag har något att sätta ner ( makens tips;) då står jag inte med en massa tom rabattyta för ogräset att frodas på 
Imorgon börjar jag arbeta och det är då skönt att ha hunnit med då många stora och små projekt i trädgården :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar