lördag 7 juli 2012

Trädgårdsdag

Idag har maken och jag arbetat i trädgården och fått lite gjort. Vi har ganska många halvfärdiga projekt på gång så nu vr det dags att slutföra något av dem.

Vi satte ju buskar till en häck mot grannen och där ville vi ju täcka med bark för att slippa gräs. Nu är det projetet nästan i hamn. Gräsmattan framför ska också bort och där ska det bli singel. Någon gång i framtiden ska mitt växthus stå där men nu lutar det mot att det hamnar en studsmatta där...
 Ett projekt som vi drog igång med idag var att flytta baljan, utöka stenrundeln och kantsätta med sten för att underlätta gräsklippningen. Här ville jag ha en damm men när jag funderat en sväng till kom jag på att det var bättre att flytta hit baljan och sätta i en pump för att få lite vattenporl. Jag har beställt en solsellsdriven pump som förhoppningsvis levereras snabbt. växterna satte jag en metallrundel runt och där satte jag även ett klätterstöd av armeringsmatta till en vit klematis.
 Maken var med och valde bland stenar, han valde dessa svarta lite större stenar. Vi har singel på de flesta ställen i trädgården men här ville maken ha något annat. Vi köpte två påsar för att prova hur det blev och vi blev nöjda med dessa så på måndag får jag köpa några påsar till :)
 Här är ett underbart knappt halvfärdigt projekt. Här ska alla stenar vi grävt upp sättas och allt gräs ska bort nedanför kantstenarna och mellan "bergen". Det är tur att maken snart har semester ;)
 Nu är frukosthörnan klar. Jag har satt två murgröna och ett vildvin som ska klänga upp och förhoppningsvis täcka in armeringsmattan. Det ska fungera som inramning men även insynskydd mot gatan. Det lär nog ta några år så jag får fundera på något provisoriskt så länge.
Nu är det dags att göra sig redo för avfärd mot Töreboda där det är Festivalhelg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar