tisdag 8 juni 2010

Omplantering av tomatplantor

Efter arbetet hämtade jag min mamma som behövde bilhjälp för att köpa jord. Jag passade också på att köpa jord och ta med mina tomatplantor som stått på tillväxt hos mamma. Deras garage har stort fönster som underlättar för växter. Här hemma har vi tyvärr dåligt med plats för växter att frodas som småplantor.




Det händer mycket i trädgården nu, växterna börjar blomma och grönskan är fantastisk. Den röda vallmon har stått i knopp i flera dagar och har nu öppnat de två första blommorna. Placeringen av lupinen som jag satte förra året var visst inte den bästa såg jag nu. Den röda vallmon mot den rosa lupinen...jag fick lupinen av Herr och Fru T förra året och visste ej vilken färg den hade, så är det ofta då jag får växter vilket betyder att mina växter roterar i trädgården och byter plats med jämna mellanrum :)


I söndags var vi effektiva, Maken klippte gräset, häckarna på framsidan klipptes och rabatten rensades. Jag drog upp tulpanstjälkarna, det var för tidigt men jag var trött på att det såg risigt ut. De lökar som föjlde med upp får komma till en annan rabatt på baksidan.

I lördags åkte vi med goda vänner till Qvänum Mat och Malt. Vi fick en fantastisk middag med goda viner som tillbehör. Innan framkomsten stannade vi på Kinnekulle för en picknick i det gröna, ramslöken blommade och marken var helt vitblommig. Efter picknicken åkte vi till Bjertorp Slott för en eftermiddagskaffe med scones och bakverk. Vädret var underbart och vi kunde sitta ute hela eftermiddagen och förkvällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar