lördag 1 januari 2011

Gott nytt år!

Nyårskvällen tillbringades hos Herr och fru F tillsammans med familjen Y. Fru F hade lagat god mat och dukat fint och kvällen var fantastiskt trevlig. Jag fick tillfälle att använda min söta väska som jag beställt från Moas lovely things.


Efter att vi sett Jan Malmsjö ringa in det nya året tog vi med champagnen ut på trappan för att se fyrverkerier. Vi hade köpt långa tomtebloss till barnen, vi köper dem istället för raketer.
Det sprakade fint.
Vädret var konstigt under kvällen. Vi har haft minusgrader i snart två månader men gårdagskvällen gick i plusgradernas tecken med regn och halka till följd.
År 2010 hade jag en lista med saker jag skulle få gjort i trädgården, bland annat skulle två björkar ner, en altan byggas och en damm grävas. Allt inleddes med att jag spelade en barn- och föräldramatch med dottern i hockey och bröt vänster handled...
Fem veckor i gips startade trädgårdssäsongen med.
Björkarna togs ner iallafall, H.J var här och tittade och sågade snabbt ner träden med en fantastisk precision. Vedklamparna ligger nu fint staplade i väntan på att en kamin ska installeras i vardagsrummet :)
Trädäcket blev inte av, istället ska en firma få uppdraget till våren. Dammen till våra guldfiskar blev inte heller av då vår trädgård till 90% består av berg och spadar knappt går att stoppa ner någonstans utan att det tar emot efter tio centimeter...
Får fundera vidare på detta projekt, tills vidare får fiskarna bo inne i ett akvarium.
Projekt för trädgårdssäsongen 2011 är inte klara än, jag har ju ett par månader att planera medans snön ligger kvar.
En sak jag vill ha gjort är att bygga plank eller plantera en häck mot dungen där trädgården är öppen mot cykelbanan. Då gäller det att veta om vi vill ha plank eller häck...
beslut är inte alltid lätta att ta, tur att det finns trädgårdstidningar och böcker att ta till för inspiration.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar