söndag 6 juli 2014

Underbara juli

Det frodas så mycket i trädgården nu,
Jag har bara två hallonplantor, men de ger en härlig mängd bär. Jag plockade flera när vi kom hem igår och fler bär är på gång :)
Jordgubbar blir det också på de två plantor jag har
De röda vinbären är det dags att plocka 
Och även de svarta
Björnbärsplantan som vi fick i våras verkar också ge bär senare i sommar, det är i allafall små anlag på G :)
När vi var på resa bad jag svärföräldrarna att åka till en handelsträdgård som skulle semesterstänga innan vi hann hem. Bad dem köpa gurk-, chili-, och tomatplantor. Dessa har jag planterat i odlingslådorna idag. Jag sådde inget innan vi for på semesterresan så det fanns plats :) hoppas få tag på lite annat att sätta i lådorna, det är ju mycket sommar kvar :)
Här planterade jag frilandsgurkan och en cocktailtomat mot klätterstödet
I andra lådan satte jag två tomater, de är lite rangliga men de tar dig nog 
Sen har vi det mindre roliga... de spanska skogssniglarna, jag har detta år börjat en rätt ojämn kamp mot dessa otrevliga djur. Brukar plocka dem i en hundbajspåse och göra en knut och slänga dem i soptunnan
Men efter att ha gått tre rundor i kväll och plockat över tretio stycken kom jag på att prova en alternativ metod. En omvandlad petflaska med öl i, alla metoder är värda att pröva! Det var kö in i flaskan efter en stund :)
Premiärtände lyktan idag, som jag köpte i Finland, 
Så fin :) 
Nu njuter vi av lediga veckor, där dagarna är öppna för händelser, trädgårdsarbete, avkoppling och kortare planerade resor :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar