söndag 18 april 2010

Rabattrensning

Dagen har ägnats åt trädgården och det var välbehövligt :)
Jag gör inget med rabatterna under hösten utan sparar det till våren, men eftersom jag brutit handleden har det inte hänt så mycket i vår. Detta rufs är rabatten bakom garaget, här har jag börjat räfsa lite...

Här är högra delen av raratten som är färdigräfsad

Detta är rabatten vid husets baksida, i samma väderstreck som den förra, österläge.

Nu har den lilla bollvivan en bättre möjlighet att visa upp sig :)
Den verkar trivas mycket bättre sedan jag flyttade på den från rabatten som låg mitt i gräsmattan. Jag grävde upp alla växter där förra året eftersom jag har planer på att gräva en damm där (bra tänkt säger min make, eftersom det är mitt i berget...)
Det tråkiga är att formen på rabatterna är långsmala, allt blir planterat på rad, jag försöker sätta in lite växter i fram och bakkant för att motverka radplantering.
Vid tomtgränsen mot grannen har jag en plantering som är lite friare i formen, krävs dock lite rensning här också. Halva rabatten är vår och den andra halvan är grannens. Vi försöker få mycket marktäckare här för att underlätta arbetet. Här syns en av de stora stenar vi har i trädgården...vi är stenrika...det är berg nästan överallt vilket försvårar planeringen av trädgården. Man får se det som en trevlig utmaning :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar