söndag 11 april 2010

Trädfällning avklarad!

Idag har det hänt grejer i vår trädgård! Stora A började dagen med att ta ner ett plank för att kunna börja måla förrådet innan trädäcket ska börja byggas.

Jag kontaktade en kompis vars kille är kunnig inom trädfällning för att han skulle komma förbi och kolla om han kunde ta sig an jobbet. Efter en stunds samtalande frågade han om han skulle göra jobbet direkt eftersom han hade allt material med sig! Tjoho, det var ju inte mycket att tveka på, så här är förberedelserna igång.

Här läggs sågen mot första björken...

och här faller den...

ett träd nere :)
ett träd kvar...som är något större...

i ett huj så var det också nere

så här blev vyn då båda björkarna var fällda

och så här såg det ut innan. Det är fantastiskt att se med vilken precision som en människa med kunskap kan fälla två stora björkar med en sån lätthet.

Äntligen slipper jag veckor med gult pollen överallt och björkfrön som virvlar omkring. Nu finns det ju en del björkar i dungen bredvid vår tomt men jag har iallafall minskat nedsläppet lite :) Veden ska vi spara till vår framtida braskamin som jag önskar få installerad i vardagsrummet, förhoppningsvis till hösten.
Stora A hann med att måla två sidor på förrådet, jag målade några plankor men gör inte så mycket nytta med min gipsade arm...det är så frustrerande att se allt som behöver göras i trädgården och inte kunna genomföra mycket. Jag ska försöka hinna med att rensa lite i rabatterna i veckan om vädret tillåter :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar