måndag 25 april 2011

Härlig påsk

Det har varit alldeles underbart väder i helgen, vi har varvat trädgårdsarbete med golfspel och umgänge med goda vänner. Vädret har även gjort underverk med växterna i och utanför trädgården. Tulpanerna slår snart ut på framsidan och björkarna har musöron, jag behöver ut och klippa rosorna i veckan, det hann jag inte i helgen.


Maken har arbetat hårt och förbereder för det blivande trädäcket. Det ska bli cirka 3 * 6 meter med vind/insynsskydd mot grannen. Det ligger en massiv sten i gropen som vi inte riktigt vet vad vi ska göra med. Spränga, borra eller bygga runt... det är inte alltid lätt att ha mycket sten/berg i trädgården.

Nu planterade jag äntligen växterna jag köpte på Trädgårdsmässan (och Ikea). Jag flyttade en flox och satte buxbomen där i stället och vid planket stoppade jag ner liljelökarna.


Jag har planterat och satt fröer i odlingslotterna. Det blev morot, blomkål, två olika sorters sallad, sockerärtor, röd och gul lök. Maken köpte några örtplantor som jag också satte i den öppna lådan. För säkerhets skull lade jag en fiberduk över.



Nu är äntligen första lilla armeringsmattan färdigflätad, den ska stå som insynsskydd mot gatan. Jag ska försöka få tag på plåtband att fläta in i de öppna delarna så att det blir heltäckt. Nu har jag bara två små armeringsmattor kvar...


Här vid lilla berget ska de stå, mitt mål är att ha dem klara tills trädäcket är klart.

Det gäller bara att skrapa ihop tillräckligt med raka lagom långa pinnar...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar